RYHMÄLIIKUNTA

 

PILATES


Pilates on huippuunsa hiottu kehonhallintatekniikka, joka opettaa käyttäjälleen oman kehon tuntemusta. Se perustuu kehon keskustan hallintaan, vahvistaa syviä lihaksiasi sekä keskivartaloasi tehokkaasti, kohentaa ja ylläpitää ryhtiäsi sekä pitää selkäsi terveenä. Pilates-menetelmän kehitti 1900-luvun alussa saksalainen Joseph Pilates. Menetelmän tarkoituksena on opettaa työskentelyä sisältä ulospäin, from the inside to outside. Pilates oivalsi jo tuolloin, että ulkokohtainen liikkeen toistaminen ei anna edellytyksiä liikkeen oppimiselle, eikä näin ollen muuta liiketottumuksia paremmiksi. Pilates-menetelmä onkin tällä hetkellä kaikkialla maailmassa yksi suosituimpia kehonhallintatekniikoita.

Sen avulla saavutat:
  • voimakkaan ja sulavalinjaisen lihaksiston
  • elastisen ja notkean vartalon
  • vahvan luuston ja terveen selän
  • hyvän keskittymiskyvyn
  • kestävyyttä ja koordinaatiokykyä
  • kehon todellista hallintaa!
Harjoitteet vaativat keskittymistä, mutta palkitsevat sitoutuneen treenaajan nopeasti. Tuloksia huomaat jo muutaman harjoitustunnin kuluttua. Tunnet sekä näet ne vartalosi ääriviivoissa. Harjoittelu on syytä aloittaa peruskurssilta tai yksityistunnilta.



Pilates sopii:
  • kaikenikäisille ja – kuntoisille liikkujille ja liikunnan aloittajille
  • urheilijoille, tanssijoille, laulajille, soittajille, ratsastajille
  • synnytyksestä palautuville, kuntoutuville loukkaantumisen jälkeen lihasten vahvistamiseen
  • kun haluat lopullisesti eroon selkä- ja hartiakivuista
  • niille, jotka haluavat terveen ja kauniin vartalon
Peruskurssi on tarkoitettu aloittelijoille, jonka jälkeen voit jatkaa harjoittelua viikkotunneille. Yksityistunnilta saat nopeammin taatut tulokset!

Studio MP:n Pilates tunneilla tiedät olevasi ammattitaitoisen ohjaajan ohjauksessa. Ohjaajat ovat Suomen Pilatesyhdistys ry:n jäseniä, joiden koulutus on kestänyt vähintään vuoden.

"Nykytietämyksen valossa oman kehon tuntemus on perusta tehokkaalle ja virheettömälle liikkumiselle." Jarmo Ahonen


LAITEPILATES

Laiteharjoittelu antaa Pilatesharjoitteille aivan uudenlaista tuntumaa. Jousien vaste tekee harjoittelusta voimaharjoittelua ja liikkuvuus lisääntyy, koska laitteet tukevat liikeratasi laajemmiksi.

Jos haluat haastaa kehoasi, lisätä voimaa ja liikkuvuutta ja mattotunnit ovat jo tulleet tutuiksi, on Laiteharjoittelu juuri sinulle sopiva vaihtoehto! 

Jousiseinät ja Wunda Chairit imaisevat mukaansa ja tunti kuluu ohi uskomattoman nopeasti :)



SYVÄVENYTTELY

Kun haluat parantaa liikkuvuuttasi, kehon kokonaisvaltaista tasapainoa ja lisätä oman kehon tuntemusta, on svyävenyttely sinun tuntisi. Menetelmä korjaa kehon lihastasapainoa kokonaisvaltaisesti, nostaa ja linjaa kehon asentoa sekä tehostaa hengitystekniikkaa. Lihasjännitykset johtavat lihasten lyhentymiseen ja lihakset saattavat jäädä supistuneeseen tilaan mikä vaikuttaa lopulta ryhtiin. Kun faskiakalvot dynaamisen liikkeen myötä nesteytyvät ja irtoavat viereisen lihaksen pinnasta, liikkuvuus paranee, aineenvaihdunta tehostuu ja kivut katoavat.
  • dynaamiset venytykset saavat lihasten syvimmätkin kerrokset pidentymään ja kehosi vapautumaan
  • syvähengitys palauttaa pallean kimmovoimaa
  • syväjumppa vahvistaa ryhtiä ylläpitäviä lihaksia
  • pienvälineet; pallot, rullat, kuminauhat, vanne tukevat ja vastustavat liikkeitä sekä toimivat itsehierontavälineinä
Tulokset ovat mitattavissa ja nähtävissä vartalon ääriviivojen kohentumisena ja vartalon solakoitumisena. Harjoittelu lisää fyysistä jaksamista, suorituskykyä ja hyvää oloa. Tulokset ovat suurilta osin pysyviä. 

Syvävenyttely ja Pilatesharjoittelu yhdessä ovat todellinen voimakaksikko kehon kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
 

TERVEYSLIIKUNTA tunnit ovat matalan kynnyksen ryhmiä aloittaa liikuntaharrastus. Tunnit sopivat kaikenikäisille ja -tasoisille liikkujille.

Selätys on ohjattu tunti laitteilla ja pienvälineillä selkävaivoista kärsiville, tiedostaen selän rakenne ja toiminta ja selän alueen ongelmat. Täsmäliike on täsmälääke, oikein ja turvallisesti suoritetuilla liikkeillä selkävaivat voi selättää jopa kokonaan. Tunti toimii myös ennaltaehkäisevänä terveysliikuntatuntina. Sopii kaikenikäisille.

FunX tunnin keskeinen periaate on, että yksi liike harjoittaa samaan aikaan monia eri lihaksia. Toiminnalliset liikkeet aktivoivat pinnallisten lihasten lisäksi myös tärkeitä asentoa, ryhtiä ja tasapainoa ylläpitäviä syviä lihaksia. Tunnin välineistöön kuuluvat taljat, painotangot, kuminauhat, puntit, kahvakuulat, erikokoiset pallot sekä huippuhauskat ja tehokkaat FlowTonic® -tyynyt. Funktionaalinen harjoittelu sopii kaikille. Yhdistelmäliikkeet sopivat niin kiireiselle kuntoilijalle, painonpudottajalle kuin kiinteyttäjällekin. Se on kiehtovaa ja vaikutukset näkyvät nopeasti sekä arkielämässä parempana ryhtinä, lihastasapainona ja toimintakykynä että urheilijan parantuneena suorituskykynä ja liikejärjestelmän hallintana. JA MIKÄ TÄRKEINTÄ, SE ON HAUSKAA :)
 
Olet juuri niin vahva kuin heikoin lihaksesi, opeta lihaksesi toimimaan yhteistyössä keskenään!

HUOM! Tunti poissa kalenterista korona-epidemian aikana.

Kahvakuulatreeneissä kehittyvät voima, kestävyys ja liikkuvuus samassa paketissa. Kahvakuulailu on koko kansan terveysliikuntaa.
 
Ikiliikkuja on rauhallinen, ajatuksella tehty liikuntatunti. Tunnilla vetristetään ja vahvistetaan kehoa, haastetaan tasapainoa ja välillä jopa vähän hassutellaan. Rennolla otteella, kuitenkin ajatuksella ja tosissaan tehdään töitä lihaskunnon, liikkuvuuden sekä aerobisen kunnon eteen. Toimintakyvyn ylläpitäminen ja fyysisen kunnon parantaminen ovat tunnin ohjenuora.

Lavis-lavatanssijumppa® on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, jota tanssitaan ilman paria. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja ja samalla opit lavatanssiaskeleiden perusteita. Lavatanssi on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi :) Tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Jokaisella on varmasti tunnilla tähtihetkensä.

Vire-lavis® on kevennetty muoto lavatanssijumpasta. Tanssimme osan tunnista istuen, sopii kaikille, jotka haluavat kokea suomalaisen tanssimusiikin tenhon ja liikunnan ilon.

Hauska idea myös vaikka työyhteisön TyKy-päivän ohjelmaksi!

Tankotanssiharrastuksen voi aloittaa kuka tahansa... TODELLAKIN!! (ainoastaan raskaana oleville tankotanssia aloittamista ei suositella). Aiempaa liikuntataustaa ei tarvita. Tunti aloitetaan aina huolellisella alkulämmittelyllä. Tunnilla harjoitellaan erilaisia pyörähdyksiä ja staattisia pitoja lattiasta kattoon ulottuvan vertikaalitangon avulla. Tunnille tarvitset mukaan juomapullon, shortsit, pikkupyyhkeen, lämmittelyyn mielellään pitkähihaisen paidan ja pitkät housut. Käsikorut täytyy poistaa tunnin ajaksi.


Tankotanssin syyskausi alkaa 25.8. Alkeis- ja jatkotason tunnit pääsääntöisesti tiistaisin, ohjaajina Carita Kärkkäinen ja Elisa Kallio.

 

ILMAJOOGA
Lempeä ilmajooga eli Aerial Yoga sopii myös vasta alkajille eikä vaadi aikaisempaa joogakokemusta. Tunnilla harjoitellaan helppoja perusliikkeitä ja harjoitus etenee rauhallisessa tahdissa. Ilmajooga on rentouttava, kehonhallintaa kehittävä harjoittelumuoto, jossa joogaharjoituksia tehdään osittain ilmassa, kattoon kiinnitettyä pitkää kangaslenkkiä, silkkiä hyväksikäyttäen. Ilmajoogakangas antaa tukea vartalolle ja siten voit tehdä vaativiakin liikkeitä turvallisesti liinan avulla. Ilmajooga kehittää lihaksia ja kehonhallintaa sekä avaa varsinkin selän ja hartiaseudun lihasjäykkyystiloja. Puethan päällesi rennot, mielellään ihoa myötäilevät urheiluvaatteet, joissa ei ole vetoketjuja eikä teräviä nappeja tai solkia sekä kainalot peittävän paidan. Korut kannattaa jättää pois, samoin kuin voimakkaat hajusteet ja meikit. 

JOOGA

Vinyasa Jooga

Vinyasa Jooga -tunnilla liikutaan rauhallisesti asanasta (asennosta) toiseen hengitys huomioiden ja pääset rentouttamaan sekä vahvistamaan kehoa kokonaisvaltaisesti. Tunti on rytmiltään rauhallinen ja dynaaminen sekä virkistävä ja sopii niin aloittelijoille kuin jo joogan löytäneille. Tunti auttaa sinua myös yhdistämään kehon ja mielen sekä vähentää stressiä.

 

Yin Jooga

Yin Jooga on vastapaino Yan Joogalle ja on näin ollen erittäin rauhallista ja asanoissa (asennoissa) pysytään tavallista pidempään, keskimäärin 3-5 min. Yin jooga antaa sinulle mahdollisuuden rauhoittumiseen, niin henkisesti kuin fyysisesti ja pitkien lempeiden venytysten avulla pääset venyttämään lihasten sijaan sidekudoksia, jänteitä ja niveliä. Yin joogassa käytetään apuna usein blokkeja, tyynyjä/bolsteria, vilttiä tai joogavyötä, jotka mahdollistavat tunnille osallistumisen kaikentasoisille yogeille. 


Tmi Minna Purhonen, Katinhännäntie 4, 51900 JUVA, minna.purhonen(a)studiomp.fi, Puh. 050 5667732 Mobiili